Det kan være en udfordring at have styr på lagerbeholdningen, især hvis man driver sin egen webshop. Hvordan ved man, om man har nok varer på lager, og hvornår skal der bestilles nye? Og hvilke forventninger skal der tages højde for – som fx sæsonudsving? Læs med her og find ud af, hvad demand planning er, og hvorfor det kan være en god idé.
Hvordan fungerer demand planning?
Demand planning er en forsyningskæde-styringsproces (supply chain management), der gør det muligt for en virksomhed at forudsige fremtidig efterspørgsel og således planlægge virksomhedens lagerbeholdning ud fra den forventede efterspørgsel. Vælger du outsourcing af lager til et lagerhotel, kan du altid tilgå alle informationer om dit lager, og det er disse informationer, du skal bruge til demand planning.
Demand planning er med til at sørge for, at du har alle de produkter, som kunderne efterspørger – men ikke mere. At finde den perfekte balance mellem tilstrækkelighed og overskud, kan vise sig at være vanskelig. Effektiv demand planning kræver typisk brug af prognoseteknikker til nøjagtigt at forudsige efterspørgselstendenser, og det giver ekstra fordele, såsom øget kundetilfredshed og virksomhedseffektivitet.
Hvorfor er demand planning vigtig?
Demand planning og prognose er mere afgørende end nogensinde, især da så mange eksterne kræfter – såsom vejrbegivenheder, økonomiske tendenser og globale nødsituationer – kan ende med at forme og omforme efterspørgslen meget hurtigt. Demand planning er omdrejningspunktet i en effektiv forsyningskæde, der tjener to væsentlige funktioner – hvilket gør den dobbelt så vigtig for erhvervslivet.
For det første er en stærk forsyningskæde grundlæggende drivkraft for at vedligeholde salget og sikre, at forventede indtægter genereres. Men du kan ikke sælge noget, du ikke har på lager, og det tager ikke lang tid for nutidens forbrugere at gå videre til en anden virksomhed, der kan imødekomme efterspørgslen. Demand planning er med til at sikre, at du har præcis den rigtige mængde af de rigtige varer på dit lager, så du ikke mister kunder, fordi en vare er udsolgt.
For det andet handler det om at drive virksomheden mere effektivt. Demand planning højner effektiviteten ved at administrere lagerplads smartere. Der er ingen grund til at betale for mere fysisk lagerplads, end du har brug for. Demand planning kan hjælpe dig med at undgå problemerne ved overbeholdning – såsom øgede lageromkostninger og situationer, der kræver brug af produktrabatter eller andre midlertidige foranstaltninger for at afhjælpe overbeholdningen og komme af med varer så hurtigt som muligt.
Elementer af demand planning
Demand planning er en kompleks proces, der typisk omfatter følgende elementer:
- Dataindsamling fra interne og eksterne kilder om de faktorer, der vides at forudsige eller påvirke efterspørgslen
- Statistisk analyse af salg, lager og andre data – gennemgå din lagerhistorik for at se, hvor meget du har solgt af hvilke varer hvornår
- Modellering af dataene for at forudsige fremtidig efterspørgsel
- Samarbejde med leverandører, producenter, sælgere og andre interessenter for at indsamle information om begivenheder, der kan påvirke efterspørgslen, såsom kampagner og produktionsforsinkelser
Ovenstående processer fører til følgende:
- Efterspørgselsprognose: En forudsigelse af efterspørgsel baseret på datamodellen og analysen
- Efterspørgselsplan: Med din efterspørgselsprognose kan du skitsere mængden, typen og placeringen af beholdningen, der er nødvendig for at tilfredsstille den forventede efterspørgsel
Ud over disse grundlæggende prognoser og planer kan du udvide din demand planning med:
- Product Lifecycle Management (PLM) for at analysere faktorer, der bidrager til efterspørgslen efter forskellige produkter – produktets “livscyklus”
- Genopfyldningsplanlægning for at sikre, at lagerbeholdningen er i mængder, der kan imødekomme efterspørgslen
Fremtiden for demand planning
Fremtiden er uden tvivl digital – og det samme er udsigterne for demand planning. Efterhånden som prognoserne for efterspørgsel i supply chain management bliver mere og mere sofistikerede, vil virksomheder høste betydelige fordele af teknologien, såsom at kunne modtage præcise lageropdateringer og prognoser i realtid.
Disse fortsatte fremskridt trækker virksomheder tættere på det ideelle, der fremmes gennem demand planning. Hvis en virksomhed har lige nok lagerbeholdning til at tilfredsstille kundernes efterspørgsel og modstå midlertidige markedsudsving, er den i stand til at køre mere effektivt og rentabelt takket være dens slanke lagerstrategi.